تزریق رزین در ترک    

یکی از اساسی ترین عیوب بتن، ترک ها می باشند. که حتما میبایستی بررسی لازم در مورد آنها صورت پذیرد. در بتن بسته به مشکلات طراحی، اجرا، بارگذاری زود هنگام، اضافه بار نسبت به طراحی و در زمانهای مختلف ترک های متفاوتی در سطح بتن ایجاد می شود که بررسی ترک و تشخیص علت ایجاد ترک و برطرف نمودن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  ترک ها از نظر قطر ترک به سه دسته  کوچک (با عرض حداکثر 3/. میلیمتر) ترک های متوسط (با عرض 3/. تا 5/. میلیمتر) و ترکهای عریض (با عرض بیش از 5/. میلیمتر)دسته بندی می شوند. ترکهای با عرض کمتر از 3/. میلیمتر در صورتیکه که در محیط های بسیار خورنده و با شرایط محیطی نامساعد قرار گیرند باید روکش شوند تا از خوردگی آرماتور ها جلوگیری شود.در ذیل مراحل تزریق رزین در ترک به اختصار شرح داده می شود.

  • نخستین مرحله در تزریق رزین اپوکسی در ترک ها، تمیز نمودن ترک از اجزای خارجی می باشد. وجود مصالح خارجی از قبیل روغن، غبار، تکه های بتن و غیره در داخل ترک مانع از نفوذ کامل رزین اپوکسی در داخل ترک شده و باعث کاهش تاثیر اپوکسی می گردد. برای تمیز کردن سطح داخل ترک میتوان از فشار هوا یا جاروبرقی استفاده نمود. بدین منظور با استفاده از یک کمپرسور، هوا با فشار زیاد به داخل ترک فرستاده شده و ترک تمیز می گردد.
  • مرحله بعدی در تزریق رزین، بستن سطوح خارجی ترک جهت جلوگیری از خروج رزین ها به بیرون می باشد. برای این کار سطح ترک با ملات اپوکسی پوشانده شده به نحوی که تحت فشار تزریق، رزین از ترک خارج نشود.
  • مرحله بعدی نصب منافذ ورودی رزین یا پکر ها می باشد. برای این کار سوراخ هایی به قطر حدود 2 میلیمتر و به عمق حدودی 13 تا 25 میلیمتر در یک ترک و به فواصل 30 تا 50 سانتیمتر که بسته به نوع و عرض و عمق ترک متفاوت می باشد، ایجاد می کنند. جهت جلوگیری از خروج پکر ها تحت فشار پمپ تزریق اطراف پکر ها نیز به نحو مناسب با ملات پایه اپوکسی محکم می گردد. در سر هر پکر یک عدد نازل تزریق نصب می گردد.
  • مرحله بعدی مخلوط رزین و هاردنر، طیق دستورالعمل شرکت سازنده می باشد. توصیه می شود باتوجه به محدودیت در زمان مصرف رزین ساخته شده، حتی الامکان به مقدار مورد نیاز مخلوط تهیه شده و بلافاصله پس از ساخت مصرف شود.
  • مرحله آخر تزریق رزین درنازل هایی است که در سر هر پکر قرار دارد. بدین منظور در ترک های افقی از یکطرف شروع کرده و سر شلنگ را در اولین نازل قرار داده و تزریق را شروع می کنیم پس از خروج رزین از نازل بعدی، شلنگ را از نازل فعلی خارج کرده و در نازل بعدی قرار داده و بدین نحو عملیات را تا آخرین نازل ادامه می دهیم. در ترک های مایل یا افقی این امر از پکر پایین آغاز می گردد.

شرکت مهندسی ایستا سازه هزار جریب متخصص در زمینه ترمیم ترک و تزریق رزین اپوکسی در ترک های بتنی

Visit 01
تزریق رزین در ترک

 

 

تزریق ترک