مقاوم سازی با الیاف کربن ، شیشه ، آرامید

الیاف کربن: یکی از مهم ترین خانواده های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا (بین 7 تا 10 برابر فولاد ساختمانی بسته به گرید الیاف)، چگالی پایین(حدود دو سوم آلومینیوم)،رسانایی الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه ، ساخت کامپوزیت های سبک و مستحکم و پایداری در برابر حرارت آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می سازد. مواد اولیه ای که در تولید الیاف کربن به کار می رود، الیاف اکریلیک ویژه (تولید شده با هدف تبدیل به الیاف کربن) است که بر اساس فناوری های پیشرفته و تجهیزات خاص تولید می شود.الیاف کربن با توجه به خواص فوق العاده مکانیکی،حرارتی و الکتریکی از کاربردهای متنوعی برخوردار است.

کامپوزیت های ساخته شده از این الیاف در صنایع هوایی در بدنه هواپیما های بوئینگ ۷۸۷،ایرباس و هواپیماهای هم رده آنها به کار می رود.همچنین در صنایع عمرانی برای تقویت بتن و بناهای ساخته شده مانند ستون ها،پل ها ،تونل ها و اجزای ساختمان،صنایع خودروسازی و حمل و نقل و تولید مخازن CNG ،سیستم انتقال قدرت،ترمز و قطعات بدنه،صنایع پزشکی و مهندسی پزشکی برای ساخت اعضای مصنوعی،پروتز های داخل بدن،آتل های فوق سبک، پانسمان های سوختگی و داروهای گوارشی ،صنایع انر‍‍ژی چون ساخت پره های توربین بادی،مخازن و تجهیزات استخراج نفت در دریا، ملزومات پیل سوختی کاربرد دارد.

الیاف شیشه: (به انگلیسی: Glass fiber) مشهورترین تقویت کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت می‌باشد و انواع مختلفی از آن بصورت تجاری وجود دارند ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است.

الیاف آرامید: (به انگلیسی: Aramid fibers) یک نوعی از الیاف مقاوم در برابر حرارت و الیاف مصنوعی قوی می‌باشد. آرامید در هوا فضا و برنامه‌های نظامی، زره بالستیک و مواد مرکب بالستیک مورد استفاده در لاستیک دوچرخه کاربرد دارد، و یک جایگزین برای آزبست نیز می‌باشد. نام آرامید یک واژه مرکب برگرفته از دو واژه «پلی آمید و آروماتیک» است.

از حدود یک دهه گذشته استفاده از انواع الیاف در صنعت ساختمان افزایش یافته و در بخش های مختلفی از قبیل تیر،ستون،فونداسیون، دیوار برشی و ... از انواع الیاف جهت مقاوم سازی استفاده میشود.بیشترین کاربرد بین سه الیاف ذکر شده در صنعت ساختمان، مربوط به الیاف کربن یا CFRP  است. الیاف های کربن تنوع بسیاری از ضخامت، مدول الاستیسیته ، مقاومت کششی و برند تولید کننده دارند که متناسب با آن قیمت آن نیز متفاوت می باشد.


 

شرکت ایستا سازه هزار جریب - مجری مقاوم سازی با الیاف کربن ، شیشه ، آرامید

Visit 01

 

 

مقاوم سازی با الیاف کربن ، شیشه ، آرامید (CFRP , GFRP & AFRP)مقاوم سازی با الیاف کربن ، شیشه ، آرامید (CFRP , GFRP & AFRP)